Допомога постраждалому бізнесу: ДПС запускає в регіонах «гарячі лінії» для оперативних консультацій
Бізнес, який постраждав через війну, має отримувати допомогу швидко і без зайвої бюрократії. Державна податкова служба запускає для допомоги постраждалим підприємцям «гарячі лінії» в регіонах. Про це повідомила в. о. Голови Державної податкової служби Леся Карнаух.
Всі необхідні контакти:
https://tax.gov.ua/others/kontakti/garyachi-linii-teritorialnih-organiv-dps-dlya-pidtrimki-biznesu
«Після обстрілу перша реакція – шок. І в цей момент точно підприємці не завжди розуміють, куди бігти і що робити, зокрема й із податковими питаннями. Тому прошу бізнес, який постраждав, не зволікати – звертайтеся до наших фахівців. Наші спеціалісти оперативно допоможуть розібратися з додатковими питаннями та підкажуть ефективний алгоритм дій», – сказала очільниця ДПС.
Зокрема, як діяти якщо:
- через бойові дії втрачено або пошкоджено майно;
- знищено чи втрачено документи;
- довелося призупинити діяльність;
- підприємство або виробництво релокували;
- виникли труднощі з виконанням податкових обов’язків;
- війна спричинила інші збитки чи ускладнення для роботи бізнесу.
«Гарячі лінії» – черговий захід ДПС із підтримки постраждалого бізнесу.
Бізнес також завжди може звернутися за допомогою до Офісів податкових консультантів.
https://tax.gov.ua/others/kontakti/ofis-podatkovih-konsultantiv
Крім того, ДПС активно реалізовує механізми існуючої податкової підтримки.
https://tax.gov.ua/biznes-postrajdav-vid-viyni-mehanizmi-podatkovoi-pidtrimki/1043994.html
«Ми робимо все можливе, щоб комунікація з податковою для постраждалого бізнесу була зрозумілою, оперативною та максимально практичною. Не залишаємо бізнес сам на сам з проблемами, які принесла російська агресія», – сказала Леся Карнаух.
Чи оподатковується відшкодування моральної шкоди
Отримали компенсацію за завдану моральну шкоду? Чи потрібно сплачувати з неї податки, залежить від підстави виплати та її розміру.
За загальним правилом відшкодування моральної шкоди включається до оподатковуваного доходу фізичної особи. Водночас Податковий кодекс передбачає виняток для компенсації, розмір якої визначений рішенням суду.
Коли компенсація не оподатковується?
Якщо говоримо саме про відшкодування моральної шкоди, то Податковий кодекс України передбачає, що не оподатковується:
- відшкодування моральної шкоди за рішенням суду – у межах чотирьох мінімальних зарплат на 1 січня відповідного року, тобто у 2026 році до 34 588 грн;
- відшкодування моральної шкоди у розмірі, прямо визначеному законом;
- окремо не включаються до оподатковуваного доходу суми, які держава відшкодовує через незаконні рішення, дії чи бездіяльність органів досудового розслідування, прокуратури або суду;
- окремий виняток також передбачений для виплат із держбюджету за рішеннями іноземних юрисдикційних органів, зокрема Європейського суду з прав людини.
Якщо суд присудив більшу суму
Якщо компенсація перевищує 34 588 грн, оподатковується не вся сума, а лише сума перевищення.
У 2026 році мінімальна заробітна плата становить 8 647 грн. Отже, неоподатковуваний розмір відшкодування моральної шкоди за рішенням суду становить 34 588 грн.
Наприклад, якщо за рішенням суду людині присуджено 50 тис. грн моральної шкоди:
- 34 588 грн не оподатковуються;
- 15 412 грн підлягають оподаткуванню.
Із суми перевищення сплачуються:
- податок на доходи фізичних осіб – 18 %;
- військовий збір – 5 %.
Хто сплачує податки і чи потрібно подавати декларацію?
Якщо компенсацію виплачує юридична особа, яка є податковим агентом, саме вона утримує ПДФО та військовий збір із оподатковуваної частини компенсації та перераховує їх до бюджету. Отримувачу окремо сплачувати ці податки не потрібно. Подавати річну декларацію лише через отримання такої компенсації також не потрібно, якщо всі належні податки утримав податковий агент. Доходи, отримані виключно від податкових агентів, самі по собі не створюють обов’язку подавати декларацію.
Якщо ж оподатковувану компенсацію виплачує особа, яка не є податковим агентом, отримувач має включити такий дохід до річної декларації та самостійно сплатити ПДФО і військовий збір.
А якщо відшкодування моральної шкоди виплачується не за рішенням суду і для такої виплати законом не передбачено окремого звільнення, вся отримана сума оподатковується на загальних підставах. Якщо компенсацію виплачує особа, яка не є податковим агентом, такий дохід також потрібно задекларувати.
Підтримка постраждалого бізнесу: ключова тема зустрічі очільниці ДПС із ACC
ДПС активно вже змінює підхід до компаній, які постраждали від російських атак. Щоб податкові питання не ставали додатковою проблемою. Про це зазначила в. о. Голови ДПС Леся Карнаух під час зустрічі з компаніями – членами АСС.
«В умовах постійних атак ворога український бізнес дуже часто за мить втрачає все, що будували роками. І держава має реальними заходами допомогти пройти шлях відновлення тим, хто, попри воєнні виклики, не опускає руки. Саме з цього почали розмову з членами Американської торговельної палати в Україні. За даними ACC, понад 90 % її компаній – членів повністю функціонують попри війну, і майже половина – мають пошкодження через російську агресію», – сказала Леся Карнаух.
ДПС напрацювала великий комплекс заходів, щоб спростити роботу бізнесу, який постраждав від російських атак. Зокрема, йдеться про чітку ідентифікацію постраждалого бізнесу в системах ДПС та створення окремого переліку; врахування наслідків обстрілів при оцінці податкових ризиків, мінімум паперової бюрократії. Змінюємо підхід до перевірок – лише за наявності конкретних ризиків; а також максимальний персональний супровід бізнесу, який зазнав критичних пошкоджень.
Це все те, що ДПС вже може робити без внесення змін до законодавства. Леся Карнаух закликала компанії – членів АСС надати до ДПС конкретні реальні пропозиції, де податкова може ще економити час та зусилля бізнесу. І головне тут, щоб кожна сторона працювала з чітким усвідомленням своєї відповідальності: без маніпуляцій та з чесною сплатою податків до бюджету.
«Також попросила поділитися практичною інформацією про те, як сьогодні документуються наслідки російських атак. Зокрема, скільки часу займає обстеження пошкодженого майна, які дані фіксуються в актах, як працює внесення інформації до Реєстру пошкодженого та знищеного майна та які відомості містить сертифікат ТПП про форс-мажор», – сказала вона.
Окремий блок – питання трансфертного ціноутворення.
Тут ДПС вже працює над оновленням правил, які б відповідали міжнародним стандартам ОЕСР та BEPS. Напрацювали законопроєкт і проводимо консультації щодо його положень з бізнесом та міжнародними експертами.
Розвиваємо механізм APA щодо попереднього узгодження ціноутворення. Щоб запобігати можливим спорам та подвійному оподаткуванню.
Торкнулися також питання щодо судових спорів за участі ДПС. Вже маємо позитивну динаміку. Їх кількість порівняно з минулим роком скоротилася на 19 %.
Коли податок на нерухомість не сплачується
Відділ комунікацій з громадськістю управління інформаційної взаємодії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (територія обслуговування - Криворізький район) повідомляє.
Власники нерухомості, яка постраждала внаслідок бойових дій, можуть не сплачувати податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки.
Умови залежать від характеру пошкоджень, а ключове значення має інформація, внесена до Державного реєстру майна, пошкодженого та знищеного внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією росії проти України (далі – Реєстр).
Якщо майно потребує капремонту або реконструкції
Податок не нараховується та не сплачується за пошкоджені житлові та нежитлові об’єкти нерухомості, які потребують капітального ремонту, реконструкції чи реставрації.
Термін дії пільги:
Початок: з 1-го числа місяця, у якому факт пошкодження зафіксовано в Реєстрі.
Кінець: до 1-го числа місяця, наступного за тим, у якому об’єкт відремонтовано та визнано придатним для проживання або використання за цільовим призначенням.
Важливо для застосування цієї норми – факт пошкодження має бути зафіксований саме в Реєстрі.
Порядок подання інформації про пошкоджене та знищене нерухоме майно визначений постановою Кабінету Міністрів України від 26 березня 2022 року № 380. Він поширюється на фізичних та юридичних осіб, чия нерухомість була пошкоджена або знищена внаслідок війни починаючи з 19 лютого 2014 року.
Категорії пошкодження нерухомості
Законодавство розрізняє пошкоджене та знищене майно.
Пошкодженим вважається об’єкт, який можна відновити шляхом ремонту чи реконструкції.
Знищене майно – це об’єкт, який став непридатним для використання за призначенням, а його відновлення неможливе або економічно недоцільне.
Окремо визначено категорії пошкоджень:
- І категорія – об’єкти зі ступенем пошкодження орієнтовно до 40 %, які потребують лише поточного ремонту;
- ІІ категорія – об’єкти зі ступенем пошкодження орієнтовно 41–80 %, які потребують капітального ремонту або реконструкції;
- ІІІ категорія – об’єкти зі ступенем пошкодження 81–100%, які є непридатними для використання та потребують демонтажу (ліквідації).
Власники пошкодженої нерухомості ІІ або ІІІ категорії мають право на застосування податкової пільги за наявності відповідних відомостей у Реєстрі.
Для об’єктів ІІ категорії також має бути призупинена їх експлуатація на час проведення капітального ремонту, реконструкції чи реставрації.
Що відбувається після відновлення майна
Після відновлення майна податковий обов’язок поновлюється.
Якщо нерухомість або її частина відремонтована та введена в експлуатацію, власник знову має сплачувати податок на нерухоме майно.
Якщо пошкодження незначні
Для нерухомості, яка внаслідок бойових дій зазнала незначних пошкоджень, але залишається придатною для проживання або використання за цільовим призначенням і потребує лише поточного ремонту, діє інший механізм.
У такому випадку сільські, селищні, міські ради, військові адміністрації або військово-цивільні адміністрації мають право:
- встановлювати ставку податку на нерухоме майно у меншому за встановлений розмір для відповідного типу нерухомості на цій території;
- повністю звільняти від сплати податку.
Тобто звільнення від податку або зменшена ставка не застосовуються автоматично.
Власнику варто перевірити рішення відповідної місцевої ради чи військової адміністрації.
Платники податку також можуть звертатися до органу місцевого самоврядування або військової адміністрації щодо встановлення відповідної ставки для пошкодженого об’єкта.
Продаж фізичною особою нерухомого або рухомого майна: оподаткування
Відділ комунікацій з громадськістю управління інформаційної взаємодії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (територія обслуговування - Криворізький район) нагадує про особливості оподаткування податком на доходи фізичних осіб (ПДФО) і військовим збором (ВЗ) продажу нерухомого або рухомого майна.
Застосування ставок ПДФО і ВЗ у разі продажу:
► нерухомості (квартири, житлового будинку, певної земельної ділянки):
- 0 % ПДФО – якщо це перший продаж у році і майно перебувало у власності понад 3 роки (крім успадкованого майна);
- 5 % ПДФО + 5 % ВЗ – якщо це другий продаж за рік або майно було у власності менше 3 років, а також при першому продажу інших об’єктів нерухомості, крім зазначених.
► рухомого майна (легкових автомобілів, мотоциклів, мопедів):
- 0 % ПДФО – перший продаж у році.
- 5 % ПДФО – другий продаж.
- 18 % ПДФО + 5 % ВЗ – третій і кожен наступний.
► інших транспортних засобів (крім легкового автомобіля, мотоцикла, мопеда):
- 5 % ПДФО – перший та другий продаж у році.
- 18 % ПДФО + 5 % ВЗ – третій і кожен наступний.
КНЕДП ДПС впроваджує новий криптографічний стандарт «Купина»
Відділ комунікацій з громадськістю управління інформаційної взаємодії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (територія обслуговування - Криворізький район) інформує.
З 26 серпня 2026 року Кваліфікований надавач електронних довірчих послуг Державної податкової служби України (КНЕДП ДПС) розпочинає формування кваліфікованих сертифікатів відкритих ключів із використанням нового національного криптографічного стандарту «Купина» (алгоритму ДСТУ 4145-2002 із застосуванням ґеш-функції відповідно до ДСТУ 7564:2014).
Для коректної роботи програмного забезпечення і підписання електронних документів радимо користувачам КНЕДП ДПС завантажити та додати до «файлового сховища сертифікатів» нові технологічні сертифікати.
Нові технологічні сертифікати КНЕДП ДПС доступні для завантаження за посиланням.
Повний перелік актуальних технологічних сертифікатів КНЕДП ДПС розміщено у вкладці «Сертифікати Надавача» розділу «Пошук сертифікатів та СВС» на вебсайті КНЕДП ДПС: https://ca.tax.gov.ua/certs-crls.
Водночас звертаємо увагу: сертифікати, сформовані за попереднім стандартом ГОСТ 34.311-95, залишатимуться дійсними та можуть використовуватися до закінчення строку їх чинності.
Це дасть змогу забезпечити безперервність електронної взаємодії та уникнути зупинки інформаційного обміну.
Тож користувачам не потрібно достроково замінювати чинні сертифікати. Інформаційно-комунікаційні системи ДПС одночасно підтримуватимуть обидва стандарти.
Резидент Дефенс Сіті: застосування пільгових правил
Відділ комунікацій з громадськістю управління інформаційної взаємодії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (територія обслуговування - Криворізький район) повідомляє.
Застосування пільгових правил щодо оподаткування податком на прибуток підприємств (податок) резидента Дефенс Сіті (звільнення від оподаткування) здійснюється за умови одночасного виконання таких вимог:
1) платник податку має статус резидента Дефенс Сіті;
2) платник податку не є резидентом Дія Сіті;
3) платник податку не нараховує і не виплачує дивіденди (прирівняні до них платежі) на користь власників корпоративних прав, крім випадків, якщо дивіденди (прирівняні до них платежі) підлягають сплаті до державного бюджету або якщо власниками корпоративних прав є державні підприємства, установи, організації або господарські товариства, 100 відс. акцій (часток) яких належать державі або іншому господарському товариству, 100 відс. акцій (часток) якого належать державі;
4) відсутні встановлені факти порушення платником податків податкових обов’язків щодо подання звітності та/або документів (повідомлень), передбачених статтями 39 і 39 прим. 2 ПКУ.
У разі відповідності умовам надання пільги для застосування права на звільнення від оподаткування прибутку платника податку на прибуток підприємств резидент Дефенс Сіті обов’язково подає до контролюючого органу заяву. Заява про звільнення від оподаткування прибутку подається платником податку у довільній формі до контролюючого органу за місцем реєстрації такого платника податку у порядку, визначеному п. 42.4 ст. 42 ПКУ.
Нагадаємо, що платники податків, які подають звітність в електронній формі та/або пройшли електронну ідентифікацію онлайн в Електронному кабінеті, можуть здійснювати листування з контролюючими органами засобами електронного зв’язку в електронній формі з дотриманням вимог законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги (п. 42.4 ст. 42 ПКУ).
Якщо за результатами розгляду заяви встановлено, що платник податку не має статусу резидента Дефенс Сіті, є резидентом Дія Сіті або, якщо під час подання заяви не дотримано встановлений порядок, то контролюючий орган відмовляє у задоволенні заяви про звільнення від оподаткування прибутку.
У разі якщо контролюючим органом протягом 10 робочих днів з дня отримання заяви про звільнення від оподаткування прибутку не надано відмову у застосуванні такого звільнення, така заява вважається прийнятою. Повідомлення про відмову у наданні звільнення від оподаткування прибутку надається платнику податку контролюючим органом у порядку, визначеному п. 42.4 ст.42 ПКУ.
Довідково: п. 76 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України (ПКУ).
Мінімальна зарплата - державна соціальна гарантія
Відділ комунікацій з громадськістю управління інформаційної взаємодії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (територія обслуговування - Криворізький район) нагадує.
Заробітна плата – це винагорода, обчислена, як правило, у грошовому виразі, яку за трудовим договором роботодавець виплачує працівникові за виконану ним роботу.
Мінімальна заробітна плата – це встановлений законом мінімальний розмір оплати праці за виконану працівником місячну (годинну) норму праці.
Мінімальна заробітна плата є державною соціальною гарантією, обов’язковою на всій території України для підприємств усіх форм власності і господарювання та фізичних осіб, які використовують працю найманих працівників, за будь-якою системою оплати праці.
Джерелом коштів на оплату праці працівників госпрозрахункових підприємств є частина доходу та інші кошти, одержані внаслідок їх господарської діяльності.
Оплата праці працівників підприємства здійснюється в першочерговому порядку. Всі інші платежі здійснюються підприємством після виконання зобов’язань щодо оплати праці.
Контроль за додержанням законодавства про оплату праці здійснюють:
- центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю;
- податкові органи.
Контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.
У разі наявності та/або отримання в установленому законодавством порядку інформації про використання праці найманих осіб без належного оформлення трудових відносин та виплати роботодавцями доходів у вигляді заробітної плати без сплати податків до бюджету контролюючі органи здійснюють фактичну перевірку без попередження платника податків (особи).
Звертаємо увагу: враховуючи те, що мінімальна заробітна плата є державною соціальною гарантією, обов’язковою на всій території України для підприємств усіх форм власності і господарювання, то контролюючі органи мають право здійснювати контроль за її нарахуванням, утриманням з її розміру податку на доходи фізичних осіб.
Довідково: ст. 1, ст. 3, ст. 3 прим. 1, ст. 4, ст. 15 ст. 35 Закону України від 24 березня 1995 року № 108/95-ВР «Про оплату праці» (із змінами та доповненнями); п. 75.1 ст. 75, п. 80.1 та п.п. 80.2.7 п. 80.2 ст. 80 Податкового кодексу України.
Сеанс телефонного зв’язку «гаряча лінія»
Відділ комунікацій з громадськістю управління інформаційної взаємодії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (територія обслуговування - Криворізький район) інформує.
В Криворізькій ДПІ Головного управління ДПС у Дніпропетровській області проведено сеанс телефонного зв’язку «гаряча лінія» з актуальних питань податкового законодавства.
Питання були стосовно механізму дій суб’єктів господарювання при втраченому або пошкодженому майну через бойові дії, отримання податкової знижки за навчання, отримання адміністративних послуг в ЦОП, а також запитували про роботу Офісу податкових консультантів, оформлення трудових відносин з найманими працівниками та інше.
Нагадали про безбарьєрність отримання послуг в податкових органах та Національну стратегії доходів до 2030 року.
На всі поставлені питання були надані роз’яснення в межах чинного законодавства.
Коментар щодо механізму підтримки бізнесу
Відділ комунікацій з громадськістю управління інформаційної взаємодії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (територія обслуговування - Криворізький район) інформує.
Начальник Криворізької ДПІ Головного управління ДПС у Дніпропетровської області Ганна Познякова надала інтерв’ю представникам газети «Весь Кривий Ріг» щодо механізму підтримки бізнесу який постраждав через бойові дії.
Державна податкова служба України запустила механізм підтримки суб’єктів господарювання, майно яких було пошкоджено або знищено внаслідок бойових дій.
Мета такого механізму - допомогти бізнесу розібратися з податковими питаннями, що виникають через втрату або пошкодження майна, та забезпечити можливість отримати необхідну консультаційну допомогу.
Для оперативної взаємодії з представниками бізнесу в територіальних органах ДПС працюють «гарячі лінії». Фахівці надають роз’яснення щодо особливостей виконання податкових обов’язків у разі пошкодження або знищення майна, документального підтвердження таких обставин та застосування передбачених законодавством механізмів підтримки.
Звернутися за консультацією можна за телефонами «гарячих ліній» територіальних органів ДПС. Актуальна інформація про номери телефонів розміщується на субсайтах територіальних органів ДПС.
Засіданні міської робочої групи з питань справляння та сплати податку на доходи фізичних осіб
Відділ комунікацій з громадськістю управління інформаційної взаємодії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (територія обслуговування – Криворізький район) інформує.
Фахівці Головного управління ДПС у Дніпропетровській області прийняли участь у засіданні міської робочої групи з питань справляння та сплати податку на доходи фізичних осіб і виконання показників доходів бюджету міста.
Під час засідання обговорили стан надходжень податку на доходи фізичних осіб до бюджету громади, а також питання забезпечення виконання планових показників доходної частини бюджету, а також дотримання податкового законодавства під час виплати заробітної плати працівникам.
За результатами обговорення вирішені подальші заходи, спрямовані на посилення контролю за дотриманням законодавства у сфері оплати праці та забезпечення належного надходження податку на доходи фізичних осіб до бюджету громади.
Легальна зайнятість та своєчасна сплата податків є важливими складовими стабільного наповнення бюджету та соціально-економічного розвитку громади.